Skal amerikanske firmaer overholde dansk lovgivning?

I mit blogindlæg den 11. oktober 2019 slog jeg til lyd for, at Facebook bedst forstås som en multinational virksomhed med et meget efterspurgt produkt.

En sådan forståelse medfører, at Facebook på linje med andre multinationale virksomheder skal overholde lovgivningen i de lande, som de opererer i. Det er jo helt banalt, og det følger også af OECD’s retningslinjer for multinationale virksomheder: ”Obeying domestic laws is the first obligation of enterprises” (Regel I, 2). Disse retningslinjer er ikke modvillige over for multinationale virksomheder, tværtimod. Staterne har også forpligtelser, fx til at behandle udenlandske virksomheder på linje med indenlandske selskaber. Det er der nok en del lande, der har besvær med.

Hvert land har sine love og regler
Men der er også nogle store virksomheder, der har svært ved at overholde national lovgivning. Og selvfølgelig er det indviklet. Der er rigtig mange lande i verden, og lovgivningen i de forskellige lande varierer – også i lande, der ligner hinanden. I Tyskland er det fx strafbart at benægte holocaust (Auschwitz-Lüge), men det er det ikke i Danmark. Her anser vi det for latterligt og tåbeligt. Det er, som den engelske filosof John Stuart Mill ville sige, bedre at imødegå helt ukorrekte opfattelser med information og argumenter end med straffeloven.

Der er dog fortsat en del ytringer, der også er strafbare i Danmark. Fx må man ikke sprede børneporno, man må ikke groft forhåne grupper på grund af deres etnicitet eller religion og lign., og man må ikke lægge nøgenbilleder på nettet, heller ikke selvom der er tale om en tidligere kæreste, som man nu er blevet sur på.

Facebook foretrækker sine egne regler
Problemet med Facebook er set igennem danske retlige briller, at Facebook ikke overholder dansk ret og i øvrigt heller ikke ser ud til at være særlig interesseret i at gøre det. Som Mark Zuckerberg tidligere har udtalt: Regeringer vil have Facebook til at fjerne ulovligt indhold, men virksomheden vil hellere bruge sine egne regler – eller ”community standards”, som Zuckerberg kalder dem.

To eksempler:

Facebook indsamler store mængder af data om brugerne og nok også om andre. Efter indførelsen af GDPR – EU’s forordning om beskyttelse af personlige data, der også gælder i Danmark – skal man finde et behandlingsgrundlag for overhovedet at måtte behandle personoplysninger. Det er selvfølgelig også lidt mærkeligt. Vi er vant til, at noget er tilladt, hvis det ikke udtrykkeligt er forbudt. Men i persondataretten er det omvendt: Hvis man behandler persondata, skal man finde en bestemmelse, der giver en lov. Man skal så at sige have lov af loven.

Facebooks indsamling og behandling af data synes ikke at have det nødvendige retlige grundlag. Et muligt grundlag er samtykke, men efter GDPR’s forskrifter skal et sådant være frivilligt, specifikt, informeret og utvetydigt. Efter min og andre juristers vurdering er Facebooks vilkår ikke på niveau. Det kan godt være, at der er noget samtykkeagtigt, men det lever ikke op til lovens krav.

Et andet eksempel er de mange delinger af en video med sex mellem personer under 18 (der efter dansk ret går for at være børneporno), den såkaldte umbrella-sag. Ud fra de oplysninger jeg har, havde Facebook de ulovlige sexvideoer liggende i cirka to år, efter at den afbildede havde indgivet anmeldelse til Facebook. Dette er nok til, at Facebook kan anses for medvirkende efter dansk strafferet. Sexvideoerne var jo ikke blevet spredt, havde det ikke været for Facebook. Det er ligesom med bankrøvere: Også den, der sidder hjemme og har lagt planen for de andre, kan straffes.

Det ser derfor ikke ud til, at Facebook overholder dansk ret. Det er selvfølgelig også svært på den måde, at lovene i rigtig mange lande skal overholdes. Men det er jo ikke anderledes for Facebook end for andre virksomheder, der opererer i mange lande – og Facebook har resurser nok til at kunne overkomme et så beskedent krav som at overholde loven i de lande, hvor de opererer.

Af Sten Schaumburg-Müller, professor, dr.jur.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

Create a website or blog at WordPress.com

Up ↑