Er du også blevet ringet op?

Er du også blevet ringet op af en elhandler? Jeg er, muligvis fordi jeg har et CVR-nummer.

Sædvanligvis får disse elhandlere samme behandling, som de fleste telefonsælgere i mit hjem tildeles. Fra tid til anden har jeg dog ladet ordstrømmen flyde en stund og sågar stillet et par opklarende spørgsmål. Udkommet har været forunderligt for en person, der har beskæftiget sig med både elforsyningsloven og markedsføringsloven i et par årtier.

Dette har andre også oplevet. Organisationen Faglige Seniorer har sågar på sin hjemmeside en guide: “Sådan slipper du af med elselskaber i telefonen“. Og Forbrugerombudsmanden må efterhånden jævnligt politianmelde elhandelsselskaber. Sidstnævnte har tillige måtte lave en greenwashingguide specielt for elhandlere: “Forbrugerombudsmandens retningslinjer for elhandleres brug af betegnelser for strøm baseret på vedvarende energikilder (2019)”, ligesom der er udviklet en mærkningsordning med ét eller to grønne blade. Retningslinjerne og bladmærket er et resultat af elhandlernes brug af klima- og miljømæssige anprisninger.

Et eksempel på dårlig markedsføringsskik
I en kendelse af 25. maj 2021 behandlede Sø- og Handelsretten en sag om midlertidigt forbud mod visse udsagn og marketingsaktiviteter. Denne sag handlede dog ikke om greenwashing men giver til gengæld et indblik i andre måder, hvorledes elhandel ikke bør foregå.

I sagen havde elhandelsselskabet Velkommen A/S nedlagt påstand om, at konkurrenten, Fauna Energi A/S (tidligere Norström A/S) og dets telemarketingbureau, Salesgroup DK ApS under likvidation hhv. SalesGroup ApS (i det følgende blot SalesGroup), skulle forbydes at fremsætte urigtige ytringer om, at Velkommen var gået konkurs, var konkurstruet, ikke længere eksisterede eller i øvrigt var fusioneret med et andet selskab, herunder med Norström. Den form for vildledning betegnes ofte som såkaldt misrekommandering. Endvidere skulle SalesGroup t.o.m. den 2. juni 2021 1) forbydes at udøve telemarketingvirksomhed (såvel direkte som indirekte) mhp. salg af ydelser på vegne af Norström eller andre tilsvarende elhandelsvirksomheder og 2) forbydes at kontakte Velkommens kunder (såvel direkte som indirekte) mhp. salg af ydelser på vegne af Norström eller andre tilsvarende virksomheder.

Både Velkommen og Norström er relativt nye aktører på elhandelsområdet. De er ikke koncernforbundne med traditionelle aktører på elforsyningsområdet, hvilket en del elhandlere ellers er. Velkommen og Norström har også begge tidligere fået kritik af Forbrugerombudsmanden og er af samme grund blevet politianmeldt for at overtræde markedsføringslovgivningen. Endvidere har Velkommen tidligere selv benyttet SalesGroup som telemarketingbureau.

Sø- og Handelsretten fandt det sandsynliggjort, at salgsrepræsentanter for Norström – i strid med markedsføringslovens § 3 om god markedsføringsskik – havde fortalt eller givet det indtryk til Velkommens kunder, at Velkommen og Norström havde et samarbejde eller var fusioneret, og sælgerne havde fremsat ytringer til Velkommens kunder om, at Velkommen var ophørt med at eksistere eller var gået konkurs. Retten fandt det også sandsynliggjort, at der ville være risiko for yderligere krænkelser, hvis der ikke blev nedlagt forbud, og derfor nedlagde retten forbud.

Retfærdigvis må det siges, at mange elhandelsselskaber bestemt ikke markedsfører sig på denne måde. Men sektoren er desværre blevet et eksempel på, hvordan det rene anarki kan brede sig i en branche i forandring.

Det er bl.a. derfor, at vi har en markedsføringslovgivning.

Af professor Bent Ole Gram Mortensen

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

Create a website or blog at WordPress.com

Up ↑