Redaktører eller algoritmer

Hvorfor er det kun de første, der har et ansvar?

De traditionelle medier som aviser, blade og radio og tv er i høj grad redaktørstyrede. Dette gælder ikke mindst aviser, hvad enten de er på papir eller på nettet. Redaktøren spiller en central rolle, og retligt bliver redaktøren meget let ansvarlig. Det så man fx i en gammel sag, hvor Ekstra Bladets redaktør måtte en tur i fængsel pga. en nøgen dame på forsiden, der var sat på, mens redaktøren havde ferie. Og det så man i sagen om Den Lille Havfrue, hvor Berlingskes redaktør blev pålagt at betale 300.000 kr. plus sagsomkostninger for et fotografi og en tegning i avisen.

Jeg er ikke overbevist om rigtigheden af den sidstnævnte dom, men princippet om, at redaktøren er den centrale, når det kommer til det retlige ansvar, er glimrende. Det er med til at sikre ytrings- og informationsfriheden ved, at langt de fleste, der kan siges at være involveret (fotografer, redaktionssekretærer, postbude, kioskejere osv.), ikke kan drages til ansvar for indholdet. Det betyder på sin side også, at redaktøren i sidste ende bestemmer, hvad der skal udgives. Læserbreve kan afvises, og der er ikke nogen almindelig ret til at blive hørt.

De sociale medier har ingen redaktør  
På sociale medier som Facebook, Instagram og TikTok er det anderledes. Her kan brugere lægge egne ting ud uden at få en redaktionel vurdering. Dette er godt for ytrings- og informationsfriheden: Langt flere kan komme til orde, og brugerne er ikke afhængige af en redaktionel vurdering. Og hvad angår ansvaret, så er brugerne, der lægger materiale ud, selv ansvarlig. Hvis indholdet er ulovligt, er det vedkommende, der har lagt det ud, der er ansvarlig, dvs. ikke alle mulige andre involverede (teleselskaber, det pågældende sociale medie, der stiller platformen til rådighed osv.)

Det er jo alt sammen meget fornuftigt.

Men der er to problemer:

For det første er det muligt at lægge materiale ud anonymt eller under falsk navn. Her hjælper det ikke meget, at brugeren er ansvarlig, hvis denne er anonym eller har opgivet forkerte data. Så bliver resultatet, at ingen kan gøres ansvarlig.

Hvad kan man så gøre? Det er blevet udbredt at forbyde burkaer i det offentlige rum, og Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol har accepteret dette, ud fra en betragtning om at vi skal kunne se, hvem vi har at gøre med. Kunne det samme princip overføres til sociale medier? Læs: Hvis man vil deltage i det pågældende offentlige rum, så må man ikke være anonym? Dette er nok for hidsigt, da der kan være gode grunde til at ønske at være anonym. Hos de traditionelle medier løste man problemet med ansvarsfrihed ved at gøre redaktøren ansvarlig for anonymt indhold. Skal der ingen ansvarlige være for anonyme aktiviteter på de sociale medier?

Det andet problem er, at sociale medier ikke bare leverer plads til brugerindhold. De sletter også indhold, og nok mere vigtigt, de distribuerer indhold på en teknisk svært gennemskuelig måde ved at sørge for, at udvalgt indhold sendes videre, så andre brugere får det i deres såkaldte feed. Hvis dette sker med fx ulovligt indhold, er det relevant at stille det spørgsmål, om ikke den, der danner algoritmerne og sætter dem i anvendelse, bør kunne stilles til ansvar.

EU’s Digital Services Act
Det er imidlertid ikke den vej, som EU ønsker at gå. Med den foreslåede Digital Services Act er det første, der sørges for, at sociale medier ikke er ansvarlige for indhold, som virksomheden ikke har kendskab til. Heller ikke, selvom indholdet er anonymt og spredt via virksomhedsgenererede algoritmer.

Jeg har svært ved at forstå, at virksomheder, der aktivt spreder ulovligt indhold, ikke skal være ansvarlige for dette. Og jeg har svært ved at forstå, at EU vil blokere for et sådant ansvar.

Af professor Sten Schaumburg-Müller

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

Create a website or blog at WordPress.com

Up ↑